Nie zobaczysz jej, ani nie usłyszysz,
lecz idąc nigdy jej nie wyczerpiesz
- Lao Tse

2.9.10

Ewa Szczawińska - fragmenty



***
Dziwnie się toczą życia koleje,
nieprostą los chadza drogą
Bo jedni mogą, choćby chcieli
A inni - choć chcą - nie mogą ...



PARABAROKOWA MINIATURA
z motywem wanitatywnym w tle

Gdyby Kostucha miała swą kosę
z kija bambusowego
Ach, może lżejsze byłoby
przejście
z życia do Życia Wiecznego.
Gdyby Kostucha siekała kosą
z bambusowego kija
To nawet milsze byłoby
ścięcie
I mniej bolałaby szyja.



W KÓŁKO O KRZYŻYKU
fragmenty

Wolę się witać znakiem kółka
niż żegnać znakiem krzyża.
Kółko to z masłem dla mnie bułka,
Krzyż nastrój mi obniża.

Przyjaciół mając kilku na krzyż,
więc kółko niezbyt liczne
Uważaj, byś się z którymś nie wdał
w spory teologiczne.

By gest niebaczny nie stał się
przyczyną poróżnienia.
Lecz cóż poradzić, ze znakiem krzyża
Mam przykre skojarzenia ...

O ileż milczy kształt ma koło
niż krzyża forma ostra !
- Koło zapobiec zdoła dołom,
krzyże zaś sieją postrach.

Krzyżem odczynia się egzorcyzmy,
na krzyż się jabłka kroi,
na krzyż się skarży ktoś, gdy kręgosłup
w lędźwiowej części boli ...

Lecz symbol ten wśród ludzi może
owocem być niezgody.
W pozie klasycznej, czy odwrócony
podobne niesie szkody:

- Przez spór o krzyż koledze rzec
że pies mu mordę lizał
to bez wątpienia szpetna rzecz,
brzydsza niż pająk krzyżak ...

(...)

I nawet pewien przykry fakt
zasmucić mnie nie zdoła,
że kilka osób widząc mnie
na czołach kreśli koła ...

Niech mi wybaczy dobry Bóg
(Czy kogoś tym poniżam ?)
że wolę kółka miękki łuk
od prostych kątów krzyża ...



EKUMENICZNE SZALEŃSTWO
fragmenty

Kiedy siedziałem pod kwiatem lotosu
i odbierałem sygnały z Kosmosu,
myśl mnie dopadła, z początku dość mętna
lecz powracała, jak mantra, natrętna.

Gdyby mój Guru nie wpędził mnie w doły,
może bym posłał swe dzieci do szkoły ...

Lecz edukacja w Zachodnim wydaniu
zbyt mało skupia się na oddychaniu.
Za mało miejsca w szkolnym programie
poświęconego jest pranajamie.

Poważna luka to w edukacji
- transcendentalnej brak medytacji
Pranę kosmiczną chłonąc czakrami
Po cóż zaprzątać umysł śmieciami.

Żmudne wkuwanie tabliczki mnożenia
Może karmiczne nieść obciążenia.
Tabele i daty i wzory, odmiany
Nie pomagają osiągnąć Nirwany.

Szkolna edukacja tyle dała dziecku,
że zamiast w lotosie, siada po turecku.



TASIEMIEC NIEUZBROJONY
czyli głos w sprawie integracji niepełnosprawnych

Jestem tasiemcem nieuzbrojonym.
Jakże bezbronne są moje człony ...

Gdy moich zbrojnych krewniaków armie
bój srogi wiodą, wstydem się karmię
wciąż bardziej głodny tego widoku.
Zazdrość mnie zżera, bo patrzę z boku.

Mych uzbrojonych rzesze kuzynów
los powołuje do wielkich czynów
I twierdze jelit szturmują śmiało.
Mnie takiej szansy życie nie dało ...

Nieuzbrojonym jestem tasiemcem.
Nie mieć oręża - to być odmieńcem.

Kiedy mych braci zbrojne zastępy
widzę walczące, ból czuję tępy.
Zasłynąć w bojach cienia szans nie ma
Nieuzbrojony od urodzenia ....

W ferworze walki kiedy się wiją
I kiedy wroga bijąc, zabiją,
Gdy laur zwycięstwa wieńczy ich skronie
I gdy we własnej giną obronie,
Gdy morzem trupów znaczą swą drogę ...
- Ja tylko patrzeć z zazdrością mogę ...

Jestem tasiemcem nieuzbrojonym.
Piętnem inności jam naznaczony,
I tylko glista ludzka zrozumie,
Jak źle bezbronnym w walczącym tłumie.

Jestem tasiemcem nieuzbrojonym,
lecz mnie podobnych żyją miliony.
Czas się z istnieniem naszym oswoić -
I NAM dać oręż lub ICH rozbroić !



TRĄD JEST TRENDY

1. - "Trąd jest trendy" - mówi Andy
Bardzo trendy jest mieć trąd.
Modniej złapać trąd niż mendy
Lecz zarazę przylec skąd ?

Skąd chorobę tę przemodną
przywlec można na sza grunt ?
Z tropikalnych Afro-bagien
chcę mieć trądu choćby funt !

Czy kalkuccy misjonarze
spod Teresy Matki znaku
sprawią to, że się zarażę
od tamtejszych rzesz żebraków ?

2. Cechą Bractwa Kostropatych
izolacja jest społeczna
Jakże więc dosięgnie nas tu
Ta zaraza niebezpieczna ?

Z malarycznej okolicy
gdzie tse-tse nie siada mucha
przywleczemy do stolicy
pod eskortę eunucha
skryte w garbach wielbłądów
modne tak zarazki trądu !
Żaden nas nie skaże sąd,
bardzo trendy wszak jest trąd !

3. Gdy trąd szpeci i kaleczy
przyjemniejszej nie ma rzeczy
Na spotkaniach w modnych klubach
fragment ciała sobie zdłubać
wrzeszcząc przy tym w każdy kąt,
że przyczyną właśnie trąd !

Trąd trza nosić z elegancją
W tym sezonie jest na topie.
Nosiciela trądu godność
Słynie w całej Europie.
(Choć to moda trochę retro ...
- Była jedna Trędowata
jej zarazy czar się spotkał
z aprobatą Ordynata.)

Przywilejem awangardy
zawsze było IŚĆ POD PRĄD
Prym zaś w prądach mody wiedzie
afrykańska nówka - trąd.



EVIVA L'ARTE ?
pasażerom "Bateau ivre"

Prawdziwa dzisiejsza Bohema
raz bywa, raz znowu jej nie ma,
bo chemia ją trzyma przy życiu,
odżywa przy win wspólnym piciu.

Wśród "Ach"-ów swych lotnych i "Och"-ów
połyka codziennie garść prochów,
a w imię efektu placebo
po prochach na ziemi ma Niebo.

Gdy Muzy się leczą z waporów,
przybywa nieślubnych bachorów.
By w zgodzie z obecną modą
należy planować śmierć młodo.

- Chcąc zostać Artystą współcześnie,
wystarczy więc.... umrzeć przedwcześnie !




1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Fajne

II Spotkania Teatralne Innowica 2009

Krótka historia - Innowica 2008